4 500 ₴ на місяць: базова соціальна допомога – ключові положення експериментального проєкту

Дата: 02.06.2025 11:49
Кількість переглядів: 12

З метою зменшення бюрократії та підвищення адресності соціальної підтримки Кабінет Міністрів України запроваджує єдину базову виплату 4 500 ₴ замість кількох окремих допомог малозабезпеченим сім’ям, пенсіонерам без стажу та людям з інвалідністю. Такий підхід дозволяє автоматизувати процес призначення виплат у «Дія», скоротити черги та гарантувати безперервність підтримки тих, хто цього потребує.

Зазирнімо за лаштунки експериментальної Постанови Кабінету Міністрів України від 25 березня 2025 р. № 371 «Деякі питання реалізації експериментального проєкту щодо надання базової соціальної допомоги» та дізнаємось, як працює затверджений нею Порядок, для чого його було створено , звідки беруться кошти, кому й на який термін призначається допомога, як визначається склад сім’ї та за яких умов виплати не надаються.

Мета та джерела фінансування:

Основна мета: забезпечити державну підтримку малозабезпечених та інших вразливих категорій (сімей, які мають низький дохід) через єдину цифрову виплату замість кількох окремих допомог.

Бюджет: кошти загального фонду державного бюджету (програма 2501540 «Підтримка малозабезпечених сімей») і інші дозволені джерела. Базова сума — 4 500 грн (може збільшуватися залежно від складу сім’ї та доходів).

Тривалість експериментального проєкту:  до 1 липня 2027 року.

Кому й на який термін призначається допомога:

  1. Об’єкт призначення — сім’я, яка звернулася за допомогою. Виплата здійснюється одному з її членів (уповноваженому представнику сім’ї).
  2. Термін виплати — пів року з автоматичним продовженням на новий період, але не довше ніж триватиме проєкт.                                                                                                                                         
  3. Розподіл серед членів сім’ї. За бажанням допомогу можна поділити рівними частинами (з округленням до найближчого цілого числа, більшого за розрахункове) між усіма повнолітніми         членами сім’ї

Увага! Сім’я - це група осіб, які спільно проживають, ведуть побут та мають взаємні права й обов’язки; одинока особа також вважається «сім’єю».

Хто входить до складу сім’ї в контексті надання базової соціальної допомоги: за визначенням у Постанові №371:

  • чоловік, дружина;
  • неповнолітні діти та повнолітні, які навчаються очно (до закінчення навчання, але не довше ніж до 23 років);
  • неодружені повнолітні діти з інвалідністю I групи, або I–II групи — з дитинства, і проживають разом із батьками;
  • непрацездатні батьки чоловіка та дружини, які проживають разом із ними;
  • особа, яка доглядає одиноку особу з інвалідністю I групи і проживає разом з нею;
  • пари, які проживають однією сім’єю без офіційного шлюбу, але з дітьми.

Зверніть увагу! Не включаються особи на повному державному утриманні, під арештом чи визнані безвісти відсутніми за рішенням суду, а також ті, щодо яких є офіційне підтвердження перебування за кордоном. Склад сім’ї фіксується на дату звернення за допомогою. 

Критерії, за яких базова соціальна допомога не призначається/не виплачується: 

Допомога не надається, якщо в сім’ї є працездатні особи (18–60 років), які протягом звітного періоду:

  • не працювали, не навчалися очно, не здійснювали догляд, не реєструвалися в центрі зайнятості, не сплачували ЄСВ ( єдиний соціальний внесок).
  • здійснили значні купівлі (нерухомість, транспорт, валюту тощо) на суму понад 100 000 грн.
  • мають заощадження чи облігації понад 100 000 грн;
  • мають у власності більше одного автомобіля молодше 15 років. 

Увага! Наведено основні приклади критеріїв, за яких допомога не призначається.

Повний перелік підстав для відмови у призначенні допомоги наведено у Порядку реалізації експериментального проєкту, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 11 квітня 2025 р. № 422.

Подача заяви та перевірка даних:

а) Хто й коли може подавати заяву?

з 1 липня 2025 року:

Подавати заяву про намір та заяву про призначення базової соціальної допомоги можуть ті сім’ї або особи, які на дату звернення вже отримують один із таких видів державної допомоги:

  • соціальну допомогу малозабезпеченим сім’ям;
  • допомогу на дітей одиноким матерям;
  • допомогу на дітей, які виховуються у багатодітній сім’ї;
  • тимчасову державну допомогу дітям, батьки яких ухиляються від сплати аліментів, не можуть утримувати дитину або місце їхнього проживання невідоме.

з  1 жовтня 2025 року:  до цієї можливості долучаються всі інші особи та сім’ї, які не входять до перелічених вище груп, але відповідають усім вимогам і критеріям Порядку (наявність громадянства або законні підстави перебування в Україні, дохід на рівні, нижчому за встановлений поріг, тощо).

Як це буде відбуватись на практиці?

  • Перевірте свій статус отримувача допомоги: якщо ви вже отримуєте один із перелічених видів, можете подавати з 1 липня.
  • З дня, коли ваша категорія починає подавати, заходьте в «Дію» чи приходьте до ПФУ і подавайте
  • заяву про намір;
  • заяву про призначення       

 Після подання система автоматично обробить і призначить вам виплату за умови відповідності критеріям. Таким чином, чітко бачимо дві фази старту: літо–2025 для тих, хто вже користується соціальними допомогами, та осінь–2025 для всіх інших охочих.

     б) Канали подачі:

  • паперову форму подають безпосередньо в будь-якому органіПенсійного фонду.
  • за допомогою «Дія»: уповноважений представник (повнолітній, з РНОКПП та біометричним паспортом чи посвідкою) подає через мобільний додаток «Дія» заяву про намір (додаток 1 Порядку) і заяву про призначення (додаток 2 Порядку), підписані Дія.Підпис.

Важливо! Уповноважений представник сім’ї формує й подає заяву про намір отримати базову соціальну допомогу, щоб запустити автоматизований механізм погодження виплат у режимі реального часу. Після цього система сформує заяву про призначення базової соціальної допомоги.

  1. Навіщо потрібна заява про намір?
  • фіксує бажання скористатися правом на базову соціальну допомогу;
  • дає змогу Єдиній інформаційній системі соціальної сфери зібрати й перевірити всі необхідні відомості (з реєстрів ДМС, МВС, Держреєстрів майна, ВПО, податків тощо);
  • після її подання отримується розрахунок орієнтовного розміру допомоги.
  1. Що має містити заява про намір:
  • дані уповноваженого представника (ПІБ, дата/місце народження, паспорт, ІПН, адреса, контактні дані, номер рахунку).
  • відомості про всіх членів сім’ї (ПІБ, дата народження, паспорт або свідоцтво про народження, ІПН, сімейний зв’язок, контакти).
  • дату формування заяви.

Усі ці дані автоматично підтверджуються через державні реєстри (ДМС/МВС, демографічний реєстр, податковий реєстр, реєстр речових прав, ВПО, освіта тощо).

  1. Що далі?
  • система формує орієнтовний розмір допомоги та надсилає його у «Дію».
  • особа підтверджує згоду на отримання допомоги натисканням «Підписати заяву про призначення» – і виплата автоматично призначається.
  • якщо ж через відсутність або некоректність даних процес зупиняється, заявнику надійде повідомлення з переліком документів, які необхідно подати у паперовій формі до органу ПФУ (наприклад, довідка про доходи, копія трудової книжки, свідоцтво про народження тощо).

Автоматичні перерахунки й припинення виплат:

  • Перерахунок: при зміні доходів чи складу сім’ї (народження, шлюб, смерть) виплата коригується з початку наступного місяця.
  • Припинення виплат відбувається:
  • За заявою уповноваженого представника сім’ї.
  • У разі смерті уповноваженого представника.
  • Повторного призначення іншої держдопомоги тому ж члену сім’ї (малозабезпеченим сім’ям, одиноким матерям, багатодітним, тимчасової допомоги дітям під час неплатежів аліментів, допомоги особам з інвалідністю тощо).
  • Надання недостовірних або умисне ненадання даних, які вплинули на право отримання чи розмір допомоги.
  • Рекомендацій Мінфіну за результатами додаткової верифікації невідповідностей.

Як подати заяву про припинення:

  • у паперовій формі до Пенсійного фонду України;
  • в електронному вигляді через мобільний додаток «Дія».

Важливо! Оскарження рішень можливе шляхом подачі скарги до Національної соціальної сервісної служби або Пенсійного фонду України або звернення до адміністративного суду.

Отже, експериментальний проєкт Постанови КМУ № 371 створює прозорий, клієнтоорієнтований механізм підтримки вразливих сімей. Завдяки цифровим рішенням, чітким критеріям та правам на оскарження він відповідає найкращим європейським практикам соціального захисту.

Фото без опису


« повернутися

Код для вставки на сайт

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій

Зареєструватись можна буде лише після того, як громада підключить на сайт систему електронної ідентифікації. Наразі очікуємо підключення до ID.gov.ua. Вибачте за тимчасові незручності

Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь